آب و انرژیاقتصادی

صنایع آب‌بر تا پایان ۱۴۰۶ باید از آب دریا و پساب استفاده کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: تخصیص آب متعارف تعدادی از صنایع بزرگ استان قطع شده و این صنایع موظف هستند تا پایان سال ۱۴۰۶ نیاز آبی خود را از طریق آب دریا و پساب تأمین کنند.

به گزارش بازتاب رسانه ، جواد محجوبی با اشاره به اجرای بند ث ماده ۳۹ برنامه هفتم پیشرفت گفت: بر اساس قانون، صنایع آب‌بر باید به سمت استفاده از منابع آب غیرمتعارف شامل آب دریا و پساب حرکت کنند و در همین راستا تاکنون تخصیص آب متعارف تعدادی از صنایع بزرگ استان لغو شده است.

وی افزود: در مرحله نخست، ۳۶ واحد صنعتی بزرگ مشمول این برنامه شناسایی شدند و حدود سه میلیون مترمکعب از تخصیص آب متعارف آنان قطع شده است. این صنایع تا پایان سال ۱۴۰۶ فرصت دارند زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آب جایگزین را تکمیل کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به پیشرفت طرح انتقال آب خلیج فارس اظهار داشت: بخش‌های مختلف خط دوم انتقال آب خلیج فارس در حال اجرا است و با تکمیل این طرح، بخشی از نیاز آبی شرب و صنعت استان در افق بلندمدت تأمین خواهد شد.

محجوبی همچنین از توسعه استفاده از پساب در استان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون مترمکعب پساب در شهر یزد تولید می‌شود و با تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، این میزان به حدود ۳۶ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای تکمیل ۷۰ درصد باقی‌مانده شبکه فاضلاب شهر یزد، کنسرسیومی متشکل از چند صنعت بزرگ استان تشکیل شده که با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی، اجرای این پروژه را برعهده گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر نقش پساب در تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی خاطرنشان کرد: طبق توافقات انجام‌شده، ۲۰ درصد پساب تولیدی حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها به برنامه‌های تعادل‌بخشی و کاهش فشار بر آبخوان‌های استان اختصاص خواهد یافت.

محجوبی در پایان تأکید کرد: آینده توسعه یزد در گرو جایگزینی منابع آب غیرمتعارف پساب و آب دریا به جای برداشت از منابع آب زیرزمینی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا