قطعهسازان از منظمتر شدن پرداختهای ایرانخودرو خبر میدهند
نرگس صفاری، عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی استان تهران، میگوید وضعیت پرداخت مطالبات قطعهسازان از سوی ایرانخودرو نسبت به دوره مدیریت دولتی این شرکت بهبود یافته و نظم بیشتری پیدا کرده است. هرچند به اعتقاد او، با توجه به افزایش هزینههای تولید، دورههای پرداخت فعلی همچنان پاسخگوی نیازهای صنعت قطعهسازی نیست.

به گفته گزارش بازتاب رسانه صفاری گفت ، در سالهایی که ایرانخودرو تحت مدیریت دولتی اداره میشد، اگرچه دوره پرداخت مطالبات قطعهسازان در قراردادها ۱۲۰ روز تعیین شده بود، اما در عمل این زمان اغلب طولانیتر میشد و فشار مالی قابلتوجهی بر زنجیره تامین وارد میکرد.
او با اشاره به تغییرات مدیریتی در ایرانخودرو اظهار کرد که پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، روند پرداختها نسبت به گذشته منظمتر شده و این موضوع برای قطعهسازان بهطور ملموس قابل مشاهده است.
به گفته وی، این تغییر به حفظ جریان تولید و جلوگیری از تشدید مشکلات نقدینگی در واحدهای قطعهسازی کمک کرده است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی استان تهران معتقد است با توجه به مشکلات پرداخت در سایر خودروسازان داخلی، اگر ایران خودرو نیز به روند گذشته در پرداختها ادامه میداد ، بخش زیادی از قطعه سازان با خطر توقف خط تولید یا خروج از چرخه فعالیت مواجه میشدند.
با این حال صفاری تأکید میکند که شرایط اقتصادی فعلی، معادلات گذشته را تغییر داده است. افزایش مستمر قیمت مواد اولیه، رشد هزینههای انرژی و دستمزد باعث شده حتی پرداختهای ۱۲۰ روزه نیز دیگر پاسخگوی نیاز تولید نباشد.
او میگوید مطالبه اصلی قطعهسازان کاهش دوره پرداخت مطالبات به ۳۰ تا حداکثر ۶۰ روز است؛ موضوعی که به اعتقاد فعالان این صنعت، امکان تامین بهموقع مواد اولیه و تداوم تولید را فراهم میکند.
صفاری در پایان تأکید میکند قطعهسازان خواهان دریافت امتیاز ویژه نیستند، بلکه انتظار دارند مطالبات مربوط به قطعات تحویلشده در زمانی پرداخت شود که بتوانند بدون وقفه مواد اولیه مورد نیاز را خریداری کرده و چرخه تولید را ادامه دهند. به گفته او، استمرار انضباط مالی و حرکت به سمت پرداختهای کوتاهمدتتر، در نهایت به نفع خودروسازان، قطعهسازان و مصرفکنندگان خواهد بود




